Ikuti Blog ini

Wednesday, September 14

Hati Yang Berduka

Doa Nabi Yunus as

Nabi Yunus as adalah salah seorang dari nabi-nabi Ilahi. Beliau as menyeru umat kepada tauhid dan pengesaan Tuhan dalam jangka waktu yang lama. Akan tetapi seruan dan tabligh lama ini tidak memberikan hidayat kepada umat dan mereka berkeras kepala kepada kekafiran. Pada saat inilah nabi Yunus as merasa marah terhadap kebodohan dan kekafiran mereka, sebelum meminta izin kepada Allah swt beliau as telah keluar dari kota tersebut dan menuju ke gurun. Beliau as terus pergi hingga sampai ke laut. Dengan kekuasaan Ilahi seekor ikan besar membuka mulutnya dan menelan nabi Yunus. Nabi Yunus as terpenjara di perut ikan tanpa dikunyah olehnya dan beliau as menyadari ini adalah balasan perbuatan kepada beliau as yang melepaskan tugas tanpa seizin Allah swt.
Dalam persyaratan demikian dengan hati yang patah dan terputus dari harapan dari semua tempat beliau as berdoa dan mengatakan:


لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ
“Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang lalim.”[1]

Allah swt di dalam al-Qur’an berfirman: “Maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya daripada kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman.”[2]
Nabi Yunus as yang selamat dari perut ikan dan laut yang dalam, kembali ke tempat yang diperintahkan semula dan umat yang telah sadar semasa kepergian beliau as, mengerumuni beliau as dan memilih jalan suci dan penyembahan kepada Allah swt di depan mereka.

Maklumat di atas dapat di sini

Dalam hidup ini, kadang-kadang akan ada duka yang menjelma. Kadang2 tanpa sebab, kadang2 kerana dugaan terterntu... Maka pastinya hati akan merasa resan dan gelisah...

Sekiranya hati dilanda duka cubalah amalkan membaca doa di atas..
InsyaALLAH dengan Izin-NYA hati kita akan merasa tenang dan damai. InsyaALLAH akan ada penyelesaian terbaik yang akan diberikan...

Kadang2 rasa tak terfikir apa yang akan terjadi selepas bulan 11. Apa tidaknya denggan komitmen yang dah menimbun... Namun, aku yakin rezeki ALLAH ada di mana2. Telah ditentukan jalan rezeki kita semua... InsyaALLAH...



Suami dan anak yang menjadi sumber kekuatan diri ini




me: kalau telah ditakdirkan rezeki aku masih di sini ia akan menjadi milik aku jua, jika sebaliknya telah ada jalan lain yang lebih terbaik buat aku yang telah ditentukan oleh ALLAH...
Aminn

6 comments:

  1. dok mengadjust blog je ek...
    sabar la darl. akak dgn abg ya ni pun bertimpa dugaan yang org tak tau. tapi kami simpan sesama kami je. huhuhu...

    ReplyDelete
  2. Kak Sal: hehe tu namanya tak ada keje.. Akekeke
    Biasalah dugaan itu supaya kita tak lupa padaNYA kan? Setiap dugaan pasti ada jalan penyelesaian kan kak... InsyaALLAH

    ReplyDelete
  3. Kak Nuyin: Amin semoga akak juga tabah apabila dihimpit duka erk

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah semua dugaan Allah tuju kat kite bersebab cuma kena pikir apa yang kite dah buat dan akan buat selepas itu...k.nuyin redha ketentuannya....itu nikmat yang kite kena lalui...

    ReplyDelete
  5. kak nuyin: insyaALLAH semoga hati kita sentias atabah kan kak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...